Noutati

6 ianuarie 2014 Coeficientul de inteligenta IQ si coeficientul emotional EQ

In ultimii ani acceleratia cresterii descoperirilor stiintifice poate fi asemanata cu acceleratia gravitationala deoarece, secunda dupa secunda, creste ritmul descoperirilor in toate domeniile activitatii umane. Revolutia informatica raspandeste rezultatele acestor cercetari cu o viteza uluitoare la nivelul umanitatii. Acestea sunt, in general, apanajul unor minti sclipitoare. Oare ajunge sa ai un IQ foarte ridicat, sau cei care obtin asemenea rezultate mai poseda si alte calitati?

In 1983 Howard Gardner a identificat 7 tipuri de inteligente diferite: matematica-logica, interpersonala, intrapersonala, spatiala, ritmic-muzicala, kinestetica si lingvistic-verbala. Printre acestea, el a inclus si doua abilitati personale: auto-constientizarea starilor interioare si interactivitatea sociala eficienta, care au condus apoi la inteligenta emotionala. La ora actuala exista societatea Emotional Intelligence Services condusa de fostul profesor de psihologie de la Harvard, Daniel Goleman, care a pus bazele studiului despre EQ. Aceasta este cosiderata o descoperire revolutionara a celui de-al treilea mileniu. Dupa Goleman pe langa Coeficientul de Inteligenta, ca etalon al reusitei in viata, este Coeficientul Emotional. In America exista deja sloganul la moda „Cu coeficientul dumneavoastra de inteligenta sunteti angajat, cu coeficientul de inteligenta emotionala, sunteti promovat„, fapt care conduce la nedumerea: daca esti destept de ce nu esti si bogat? Iata o intrebare care trebuie luata in considerare pentru evolutia ulterioara a elevilor.

Dupa Mills si Crowley (1986) procesarea emotiile este localizata in special in emisfera dreapta a creerului, care raspunde de limbajul indirect, metaforic, imaginar si implicativ, iar emisfera stanga proceseaza limbajul secvential, logic si literal. Statistic doi din trei barbati se nasc cu partea stanga a creerului mai capabila, mai rationala, in timp ce femeile au emisfera dreapta mai sensibil emotionala. IQ ramane aproximativ constant, incepand de la varsta de 12 ani, in timp ce EQ se modifica (plus-minus) permanent de-alungul vietii. Prin statistici s-a constatat ca 65 % dintre barbati utilizeaza mai des emisfera stanga a rationamentului, iar 65 % dintre femei emisfera dreapta, cea a afectivitatii. Emotiile pot fi exploatate constient in favoarea individului (desi suna paradoxal!), doar daca va avea emotii inteligente si va actiona inteligent fata de ele. Fiecare tanar pentru obtinerea unor performante profesionale, trebuie sa-si dezvolte competente precum capacitatea de convingere, stapanirea de sine, constiinta, motivatia, perseverenta, respectul pentru celalalt, comunicativitatea si toleranta. Acestea sunt calitati esentiale pentru echilibrul afectiv si armonia relationala in orice colectivitate. „Regulile la munca sunt pe cale sa se schimbe. Suntem judecati cu totii dupa un nou etalon. Nu mai sunt luate in calcul doar inteligenta, profesia sau competentele. De acum inainte, managerii ne evalueaza calitatea raporturilor, pe care le avem cu ceilalti. Indiferent care ar fi domeniul in care muncim, putem sa enuntam criteriile decisive pentru a aprecia valoarea noastra pe piata si, in consecinta, viitoarele oportunitati de munca” spune Goleman.

Exista cinci competente de baza dupa care se exprima inteligenta emotionala: constiinta de sine, stapanirea emotiilor, motivatia, empatia si capacitatea de a intra in relatii cu altii. Daca una dintre aceste competente lipseste, persoana implicata are sansa de promovare limitata. La ora actuala circula pe internet o multitudine de teste, din ce in ce mai complexe, care pot determina EQ. In selectarea elevilor in proiectul Asociatiei Pro Ruralis se pare ca nu este suficienta testarea Coeficientului de Inteligenta pentru viitorul lor profesional. Dovada ca o parte din absolventii de facultate care au fost sustinuti 8 ani de catre noi, desi au avut medii peste noua in fiecare clasa si in facultate, nu au reusit sa-si gaseasca un loc de munca corespunzator pregatirii lor; nu au reusit sa convinga un angajator de valoarea lor, in special ca sunt capabili de a dezvolta o afacere. Tinerii absolventi nu sunt constienti de beneficiile privind exploatarea Inteligentei Emotionale, pentru ca nu detin informatia. Pentru viitor in selectarea elevilor in proiectul Asociatiei Pro Ruralis, in functie de colaborarea cu echipa de psihopedagogi si parerile lor, vom avea in vedere si testarea Coeficientului de Inteligenta Emotionala a fiecarui elev.